Logotipo de la Universidad de Sevilla LA US ESTUDIAR INVESTIGAR VIVIR LA US EMPRESAS INTERNACIONAL TRABAJA EN LA US
 
 
Incio  >  
 
 

PADILLA CRUZ, MANUEL

Perfil en ORCID: 0000-0003-2908-7261

Perfil en ResearcherID: E-7708-2010

Perfil en Scopus: 55652044900\

Perfil en Dialnet: 294354

Grupos de Investigación
  • ESTUDIOS INTERCULTURALES (INGLÉS-ESPAÑOL): ASPECTOS PRAGMÁTICOS Y DISCURSIVOS
Responsable de los siguientes proyectos/ayudas en la US

Ayudas:

  • ¿Ayuda para la organización de congresos y reuniones científicas¿ para la organización del I Seminario de Pragmática ¿Meaning in Interaction¿ ( ).
  • ¿Ayuda de Extensión Universitaria de la Universidad de Sevilla¿ para la organización del I Seminario de Pragmática ¿Meaning in Interaction¿ ( ).
  • Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) ( Sección Investigación ).
  • Ayudas ordinarias a la investigación ( ).
  • Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) ( Sección Investigación ).
  • Ayudas ordinarias a la investigación ( ).
  • Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) ( Sección Investigación ).
  • Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) ( Sección Investigación ).
Participa los siguientes proyectos/ayudas en la US

Proyectos:

  • Patologización discursiva digital en Twitter, Instagram y TikTok ( PID2022-136840OB-I00 - Investigador Principal Consolidado).
  • La digitalización de la interacción humana y su impacto social: Consecuencias, retos y concienciación de uso ( UPO-1380703 - Investigador/a).
  • La formación de la conciencia figurativa en la etapa de Educación Primaria: el humor y la fraseología ( FFI2016-76047-P - Investigador/a).
  • La formación de la conciencia figurativa en la etapa de educación primaria: el humor y la fraseología ( FFI2016-76047-P - Investigador/a).
  • ASPECTOS MULTICULTURALES EN LA COMUNICACIÓN ORAL EN LENGUA EXTRANJERA (INGLÉS) Y APORTACIONES DE LA TECNOLOGÍA EDUCATIVA ( HUM2005-06775 - Investigador/a).
Publicaciones

Libros:

  • Padilla-Cruz, Manuel:
    RELEVANCE THEORY. RECENT DEVELOPMENTS, CURRENT CHALLENGES AND FUTURE DIRECTIONS. John Benjamins. 2016. ISBN 9789027266484
  • Fernández-Amaya, Lucía, Hernández-López, María De La O, Gómez-Morón, Reyes, Padilla-Cruz, Manuel, Mejias-Borrero, Manuel, Relinque-Barranca, Mariana:
    New Perspectives on (Im)Politeness and Interpersonal Communication. Cambridge Scholars Publishing. 2012. ISBN 978-1-4438-4171-9
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    IDIOMA MODERNO I: INGLÉS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2010. ISBN 978-84-693-7411-5
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    SEGUNDA LENGUA Y SU LITERATURA I. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2009. ISBN 978-84-691-9706-6
  • Gómez-Morón, Reyes, Padilla-Cruz, Manuel, Fernández-Amaya, Lucía, Hernández-López, María De La O:
    PRAGMATICS APPLIED TO LANGUAGE TEACHING AND LEARNING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009. ISBN 978-1-4438-0972-6
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    FONÉTICA DIALECTAL DE LAS ISLAS BRITÁNICAS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2009. ISBN 978-84-691-9707-3
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    SEGUNDA LENGUA Y SU LITERATURA: INGLÉS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2008. ISBN 978-84-691-4618-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    FONÉTICA DIALECTAL DE LAS ISLAS BRITÁNICAS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2008. ISBN 978-84-691-1726-2
  • Garcés-Conejos, Pilar, Padilla-Cruz, Manuel, Gómez-Morón, Reyes, Fernández-Amaya, Lucía:
    STUDIES IN INTERCULTURAL, COGNITIVE AND SOCIAL PRAGMATICS. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007. ISBN 1-84718-209-7
  • Garcés-Conejos, Pilar, Gómez-Morón, Reyes, Padilla-Cruz, Manuel, Fernández-Amaya, Lucía:
    ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CHANGING PERSPECTIVES IN CONTEXT. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004. ISBN 84-86273-95-1
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    APROXIMACIÓN PRAGMÁTICA A LOS ENUNCIADOS FÁTICOS: ENFOQUE SOCIAL Y COGNITIVO. UNIVERSIDAD DE SEVILLA.. 2004. ISBN 84-690-4101-7

Capítulo de Libros:

  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Understanding misunderstanding: A multidisciplinary perspective on its causes, factors and consequences. Pag. 115 - 142. En: Missverstehen. Zu einer Urszene der Hermeneutik. Brill. 2023. ISBN 978-3-506-76064-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Diminutive morphemes: Towards a relevance-theoretic approach. Pag. 11 - 26. En: Meaning in Language ¿ From Individual to Collective. Peter Lang. 2023. ISBN 978-3-631-90691-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Humour at the opening and closing phases of service encounters in small bars and cafeterias in Seville: Comparing the morning and evening segments. Pag. 173 - 198. En: The Pragmatics of Humour in Interactive Contexts. John Benjamins. 2023. ISBN 978-90-272-1387-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    El malentendido. Pag. - . En: Pragmática. AKAL. 2020. ISBN
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    El malentendido. Pag. 384 - 407. En: Pragmática. AKAL. 2020. ISBN 9788446048718
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Evidential participles and epistemic vigilance. Pag. 69 - 94. En: Relevance Theory, Figuration, and Continuity in Pragmatics. John Benjamins. 2020. ISBN 9789027205544
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Verbal humor and age in cafés and bars in Seville, Spain. Pag. 169 - 188. En: Pragmatic Variation in Service Encounter Interactions across the Spanish-speaking World. Routledge. 2019. ISBN 978-1-13-847959-3
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the origin and meaning of secondary interjections: A relevance-theoretic proposal. Pag. 299 - 326. En: Applications of Relevance Theory: From Discourse to Morphemes. Cambridge Scholars Publishing. 2017. ISBN
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Three decades of Relevance Theory. Pag. 1 - 29. En: RELEVANCE THEORY. RECENT DEVELOPMENTS, CURRENT CHALLENGES AND FUTURE DIRECTIONS. John Benjamins. 2016. ISBN 9789027266484
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Some directions for future research in relevance-theoretic pragmatics. Pag. 307 - 320. En: RELEVANCE THEORY. RECENT DEVELOPMENTS, CURRENT CHALLENGES AND FUTURE DIRECTIONS. John Benjamins. 2016. ISBN 9789027266484
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Pragmatics and discourse analysis. Pag. 1 - 8. En: Carol A. Chapelle (ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics. John Wiley & Sons. 2015. ISBN 9781405198431
  • Fernández-Amaya, Lucía, Hernández-López, María De La O, Gómez-Morón, Reyes, Padilla-Cruz, Manuel, Mejias-Borrero, Manuel, Relinque-Barranca, Mariana:
    (Im)Politeness and Interpersonal Communication: An Overview. Pag. 1 - 33. En: New Perspectives on (Im)Politeness and Interpersonal Communication. Cambridge Scholars Publishing. 2012. ISBN 978-1-4438-4171-9
  • Martínez-lópez, Nuria, Padilla-Cruz, Manuel:
    Rapport Management by Spanish Learners of English as an L2 at the Opening Phase of Interaction in the Tourist Information Office: A Pragmatic Analysis. Pag. 833 - 846. En: Empiricism and Analytical Tools for 21st Applied Linguistics. Ediciones Universidad de Salamanca. 2012. ISBN 978-84-9012-154-2
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Metarepresentation, attitudinal utterances and attitude combination: A relevance-theoretic approach. Pag. 75 - 88. En: Relevance Studies in Poland. Volume 4: Essays on Language and Communication. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2012. ISBN 978-83-235-1096-3
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Cautious Optimism in Second Language Learning, or How to Make L2 Learners more Competent Hearers. Pag. 279 - 303. En: Relevance Theory: More than Understanding. Cambridge Scholars Publishing. 2012. ISBN 978-1-4438-4019-4
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    WHAT CAN INTERJECTIONS COMMUNICATE? TOWARDS A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Pag. 721 - 727. En: WAYS AND MODES OF HUMAN COMMUNICATION. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CASTILLA LA MANCHA. 2010. ISBN 978-84-8427-759-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    INTERJECTIONS, UNDERDETERMINACY AND ENRICHMENT. Pag. 60 - 61. En: NEW DEVELOPMENTS IN LINGUISTIC PRAGMATICS. WYDAWNICTWO PRIMUM VERBUM. 2010. ISBN 978-83-62157-07-5
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TEACHING INTERJECTIONS IN THE ESL/EFL CLASS: A PRAGMATIC APPROACH. Pag. 23 - 33. En: ESTUDIOS DE METODOLOGÍA DE LA LENGUA INGLESA V. Aranzadi (Thomson Reuters). 2010. ISBN 978-84-8448-531-5
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    WHAT DO INTERJECTIONS CONTRIBUTE TO COMMUNICATION AND HOW ARE THEY INTERPRETED? A COGNITIVE PRAGMATIC APPROACH. Pag. 39 - 68. En: PRAGMATIC PERSPECTIVES ON LANGUAGE AND LINGUISTICS: SPEECH ACTION. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2010. ISBN 978-1-4438-1711-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    CAUTIOUS OPTIMISM IN SECOND LANGUAGE LEARNING: SOME IMPLICATIONS OF RELEVANCE THEORY FOR DEVELOPING L2 LEARNERS' COMMUNICATIVE COMPETENCE. Pag. 28 - 30. En: INTERPRETING FOR RELEVANCE: DISCOURSE AND TRANSLATION. UNIWERSYTET WARSZAWSKI. 2010. ISBN
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    REVISITING THE NON-CONCEPTUALITY OF INTERJECTIONS. Pag. 949 - 959. En: ANALYSING DATA > DESCRIBING VARIATION. UNIVERSIDAD DE VIGO. 2010. ISBN 978-84-8158-479-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pag. 167 - 187. En: IN THE MIND AND ACROSS MINDS. A RELEVANCE-THEORETIC PERSPECTIVE ON COMMUNICATION AND TRANSLATION. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2010. ISBN 978-1-4438-2129-2
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    INTERJECTIONS AND EXPLICATURES. Pag. 21 - 22. En: INTERPRETATION OF MEANING IN SPOKEN AND WRITTEN DISCOURSE. MASARYK UNIVERSITY. 2010. ISBN 978-80-210-5264-2
  • Gómez-Morón, Reyes, Padilla-Cruz, Manuel, Fernández-Amaya, Lucía, Hernández-López, María De La O:
    INCORPORATING PRAGMATICS TO FOREIGN/SECOND LANGUAGE TEACHING. Pag. XII - XLII. En: PRAGMATICS APPLIED TO LANGUAGE TEACHING AND LEARNING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009. ISBN 978-1-4438-0972-6
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    COMPLAINTS AS RAPPORT BUILDERS: A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Pag. 1209 - 1222. En: APPLIED LINGUISTICS NOW: UNDERSTANDING LANGUAGE AND MIND. AESLA. 2009. ISBN 978-84-692-1479-4
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    UNDERSTANDING AND OVERCOMING PRAGMATIC FAILURE WHEN INTERPRETING PHATIC UTTERANCES. Pag. 87 - 108. En: PRAGMATICS APPLIED TO LANGUAGE TEACHING AND LEARNING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009. ISBN 978-1-4438-0972-6
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ON THE (IM)POLITENESS OF PHATIC UTTERANCES IN THE UK AND USA. Pag. 401 - 414. En: DISCURSO Y SOCIEDAD II. NUEVAS CONTRIBUCIONES AL ESTUDIO DE LA LENGUA EN UN CONTEXTO SOCIAL. PUBLICACIONS DE LA UNIVERSITAT JAUME I. 2008. ISBN 978-84-8021-666-1
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS. Pag. 51 - 53. En: INTERPRETING FOR RELEVANCE: DISCOURSE AND TRANSLATION 4. SOWA. 2008. ISBN 83-60269-11-4
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    MIND-READING AND THE COMMUNICATIVE FUNCTIONS OF PHATIC UTTERANCES: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pag. 141 - 146. En: MODERN DEVELOPMENTS IN LINGUISTICS AND LANGUAGE TEACHING. MNEPU (PENZA BRANCH). 2008. ISBN 978-5-7383-0297-8
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    THREE DIFFERENT APPROACHES TO THE TEACHING OF THE (IM)POLITENESS OF PHATIC UTTERANCES IN ENGLISH. Pag. 131 - 152. En: LANGUAGE AWARENESS IN ENGLISH AND SPANISH. Aranzadi (Thomson Reuters). 2008. ISBN 978-84-8448-448-6
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PHATIC UTTERANCES AS FACE-THREATENING/SAVING ACTS OR POLITENESS STRATEGIES: A PRAGMATIC REFLECTION FOR THEIR TEACHING IN THE L2 CLASS. Pag. 799 - 804. En: 25 AÑOS DE LINGÜÍSTICA APLICADA EN ESPAÑA: HITOS Y RETOS. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2008. ISBN 978-84-8371-714-1
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. Pag. 23 - 24. En: NEW DEVELOPMENTS IN LINGUISTIC PRAGMATICS 4. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. 2008. ISBN 978-83-7525-148-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    METAREPRESENTATIONS AND PHATIC UTTERANCES: A PRAGMATIC PROPOSAL ABOUT THE GENERATION OF SOLIDARITY BETWEEN INTERLOCUTORS. Pag. 110 - 128. En: CURRENT TRENDS IN PRAGMATICS. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007. ISBN 1-84718-207-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PHATIC UTTERANCES AND THE COMMUNICATION OF SOCIAL INFORMATION. Pag. 114 - 131. En: STUDIES IN INTERCULTURAL, COGNITIVE AND SOCIAL PRAGMATICS. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007. ISBN 1-84718-209-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    SHOULD TEACHERS FOCUS ON PHATIC UTTERANCES IN THE ESL CLASS? A PRAGMATIC REFLECTION. Pag. 1275 - 1281. En: APRENDIZAJE DE LENGUAS, USO DEL LENGUAJE Y MODELACIÓN COGNITIVA: PERSPECTIVAS APLICADAS ENTRE DISCIPLINAS. ACTAS DEL XXIV CONGRESO INTERNACIONAL DE AE. AESLA-UNED. 2007. ISBN 978-84-611-6897-2
  • Garcés-Conejos, Pilar, Padilla-Cruz, Manuel, Gómez-Morón, Reyes, Fernández-Amaya, Lucía:
    INTRODUCTION. Pag. VII - XI. En: STUDIES IN INTERCULTURAL, COGNITIVE AND SOCIAL PRAGMATICS. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007. ISBN 1-84718-209-7
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    POLITENESS: ALWAYS IMPLICATED?. Pag. 350 - 372. En: INTERNATIONAL PERSPECTIVES ON GENDER AND LANGUAGE. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2007. ISBN 978-84-370-6815-2
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TOPIC SELECTION FOR PHATIC UTTERANCES: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pag. 249 - 256. En: USOS SOCIALES DEL LENGUAJE Y ASPECTOS PSICOLINGÜÍSTICOS: PERSPECTIVAS APLICADAS. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS. SERVEI DE PUBLICACIONS I INTERCANVI CIENTÍFIC. 2006. ISBN 84-7632-961-X
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PHATIC UTTERANCES AND METAREPRESENTATION: TOWARDS A PRAGMATIC EXPLANATION OF THE GENERATION OF SOLIDARITY BETWEEN INTERLOCUTORS. Pag. 27 - 28. En: NEW DEVELOPMENTS IN LINGUISTIC PRAGMATICS 3. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. 2006. ISBN 83-7171-940-X
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    HACIA UNA NUEVA DEFINICIÓN DE LA CORTESÍA. Pag. 699 - 710. En: DISCURSO Y SOCIEDAD: CONTRIBUCIONES AL ESTUDIO DE LA LENGUA EN CONTEXTO SOCIAL. UNIVERSIDAD JAUME I. 2006. ISBN 84-8021-538-0
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TEACHING TO BE PHATIC: A PRAGMATIC APPROACH. Pag. 57 - 66. En: ESTUDIOS DE METODOLOGÍA DE LA LENGUA INGLESA. Aranzadi (Thomson Reuters). 2005. ISBN 84-8448-349-5
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ON THE SOCIAL IMPORTANCE OF PHATIC UTTERANCES: SOME CONSIDERATIONS FOR A RELEVANCE THEORETIC APPROACH. Pag. 199 - 216. En: ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CHANGING PERSPECTIVES IN CONTEXT. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004. ISBN 84-86273-95-1
  • Garcés-Conejos, Pilar, Gómez-Morón, Reyes, Fernández-Amaya, Lucía, Padilla-Cruz, Manuel:
    INTRODUCTION. Pag. 7 - 11. En: ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CHANGING PERSPECTIVES IN CONTEXT. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004. ISBN 84-86273-95-1
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A RELEVANCE THEORETIC APPROACH TO THE INTRODUCTION OF SCANDINAVIAN PRONOUNS IN ENGLISH. Pag. 123 - 134. En: INTERACTION AND COGNITION IN LINGUISTICS. PETER LANG GMBH. 2003. ISBN 3-631-50642-2
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ALGUNAS CLAVES PARA EVITAR EL FALLO SOCIOPRAGMÁTICO EN LOS ESTUDIANTES DE INGLÉS COMO L2. Pag. 451 - 462. En: ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CHANGING PERSPECTIVES IN CONTEXT. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CÁDIZ. 2001. ISBN 84-7786-666-X
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    EL DESARROLLO DE LA COMPENTENCIA SOCIOPRAGMÁTICA EN LOS ESTUDIANTES DE UNA L2: ALGUNAS IMPLICACIONES METODOLÓGICAS. Pag. 203 - 217. En: TEACHING ENGLISH IN A SPANISH SETTING. DEPARTAMENTO DE FILOLOGÍA INGLESA Y ALEMANA. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2001. ISBN 84-370-5240-8
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA EN LOS PARLAMENTOS DIRIGIDOS A LA AUDIENCIA DE UN MYSTERY PLAY DE INGLÉS MEDIO: THE CAPPERS PLAYE. Pag. 591 - 599. En: LA LINGÜÍSTICA APLICADA A FINALES DEL SIGLO XX: ENSAYOS Y PROPUESTAS. UNIVERSIDAD DE ALCALÁ DE HENARES. SERVICIO DE PUBLICACIONES. 2001. ISBN 84-8138-373-2

Publicaciones en Revistas:

  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Ad hoc concepts, affective attitude and epistemic stance. En: Pragmatics & Cognition. 2023. Vol. 29. Núm. 1. Pag. 1-28 https://doi.org/10.1075/pc.20002.pad
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Paralanguage and ad hoc concepts. En: Pragmatics. 2023. Vol. 33. Núm. 3. Pag. 343-368 https://doi.org/10.1075/prag.21059.pad
  • Piskorska, Agnieszka, Padilla-Cruz, Manuel:
    Concepts and context in relevance-theoretic pragmatics: New developments. En: Pragmatics. 2023. Vol. 33. Núm. 3. Pag. 313-323 https://doi.org/10.1075/prag.22064.pad
  • Padilla-Cruz, Manuel, Piskorska, Agnieszka:
    New developments in relevance theory. En: Pragmatics & Cognition. 2022. Vol. 28. Núm. 2. Pag. 223-227 https://doi.org/10.1075/pc.00024.int
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the interpretation of utterances with expressive expletives. En: Pragmatics & Cognition. 2022. Vol. 28. Núm. 2. Pag. 252-276 https://doi.org/10.1075/pc.21008.pad
  • Arróniz-parra, Santiago, Padilla-Cruz, Manuel:
    Joke identification, comprehension and appreciation by Spanish intermediate ESL learners: An exploratory study. En: European Journal of Humour Research. 2022. Vol. 10. Núm. 1. Pag. 108-133 https://doi.org/10.7592/EJHR2022.10.1.633
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Is free enrichment always free? Revisiting ad hoc-concept construction. En: Journal of Pragmatics. 2022. Vol. 187. Núm. . Pag. 130-143 https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.11.006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Dialogical humour in evening service encounters in the hospitality industry in Seville, Spain. En: International Review of Pragmatics. 2022. Vol. 14. Núm. 2. Pag. 169-197 doi:10.1163/18773109-01402002
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    The role of humorous elements in Cádiz chirigotas in creating/reinforcing a local identity: A relevance-theoretic approach. En: Spanish in Context. 2021. Vol. 18. Núm. 1. Pag. 136-159 10.1075/sic.00071.pad
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Towards a relevance-theoretic approach to the diminutive morpheme. En: Russian Journal of Linguistics. 2020. Vol. 24. Núm. 4. Pag. 774-795 10.22363/2687-0088-2020-24-4-774-795
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Dismissive Incomprehension Revis(it)ed: Testimonial Injustice, Competence, Face and Silence. A New Reply to Cull. En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2020. Vol. 3. Núm. 3. Pag. 34-43
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Review of Alba-Juez, L., & Larina, T. (2018). The discourse of emotions [Special issue]. Russian Journal of Linguistics 22(1). 185 pages. En: RUSSIAN JOURNAL OF COMMUNICATION. 2020. Vol. 12. Núm. 3. Pag. - 10.1080/19409419.2020.1848310
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Reconsidering dismissive incomprehension¿Its relation to epistemic injustices, its damaging nature, and a research agenda: A reply to Cull . En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol. 8. Núm. 11. Pag. 42-51
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the successfulness of venting and its venues. En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol. 8. Núm. 2. Pag. 39-48
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the pragmatic and conversational features of venting: A reply to Thorson and Baker. En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol. 8. Núm. 2. Pag. 21-30
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Qualifying insults, offensive epithets, slurs and expressive expletives: A relevance-theoretic approach. En: Journal of Language Aggression and Conflict. 2019. Vol. 7. Núm. 2. Pag. 156-181 10.1075/jlac.00023.cru
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Pragmatic competence injustice. En: Social Epistemology. 2018. Vol. 32. Núm. 3. Pag. 143-163 https://doi.org/10.1080/02691728.2018.1458351
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    One thing is testimonial injustice and another is conceptual competence injustice. Reply to Podosky and Tuckwell. En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2018. Vol. 7. Núm. 3. Pag. 9-19 https://wp.me/p1Bfg0-3Vi
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Expressive APs and expletive NPs revisited: Refining the extant relevance-theoretic procedural account. En: Lingua. 2018. Vol. 205. Núm. . Pag. 54-70 https://doi.org/10.1016/j.lingua.2017.12.016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Conceptual competence injustice and relevance theory, a reply to Derek Anderson. En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2017. Vol. 6. Núm. 12. Pag. 39-50 https://wp.me/p1Bfg0-3RS
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Interlocutors-related and hearer-specific causes of misunderstanding: Processing strategy, confirmation bias and weak vigilance. En: Research in Language. 2017. Vol. 15. Núm. 1. Pag. 11-36 10.1515/rela-2017-0006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ON THE USEFULNESS OF THE NOTION OF `CONCEPTUAL COMPETENCE INJUSTICE¿ TO LINGUISTIC PRAGMATICS . En: Social Epistemology Review and Reply Collective. 2017. Vol. 6. Núm. 4. Pag. 12-19
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Interlanguage pragmatics in a service encounter: Diagnosing how Spanish learners of English for the Tourism Industry inform at a visitor centre. En: Letras de Hoje. 2017. Vol. 53. Núm. 2. Pag. 310-321
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Vigilance mechanisms in interpretation: Hermeneutical vigilance. En: Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis. 2016. Vol. 133. Núm. 1. Pag. 21-29 10.4467/20834624SL.15.001.4890
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Fostering EF/SL learners' pragmatic awareness of complaints and their interactive effects. En: Language Awareness. 2015. Vol. 24. Núm. 2. Pag. 123-137
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the role of vigilance in the interpretation of puns. En: Humor. 2015. Vol. 28. Núm. 3. Pag. 469-490
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Pragmatic failure, epistemic injustice and epistemic vigilance. En: Language and Communication. 2014. Vol. 39. Núm. . Pag. 34-50
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    UNDERSTANDING AND OVERCOMING PRAGMATIC FAILURE IN INTERCULTURAL COMMUNICATION: FROM FOCUS ON SPEAKERS TO FOCUS ON HEARERS. En: IRAL International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2013. Vol. 51. Núm. 1. Pag. 23-54 10.1515/iral-2013-0002
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    METAPSYCHOLOGICAL AWARENESS OF COMPREHENSION AND EPISTEMIC VIGILANCE OF L2 COMMUNICATION IN INTERLANGUAGE PRAGMATIC DEVELOPMENT. En: Journal of Pragmatics. 2013. Vol. 59. Núm. A. Pag. 117-135
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    AN INTEGRATIVE PROPOSAL TO TEACH THE PRAGMATICS OF PHATIC COMMUNION IN ESL CLASSES. En: Intercultural Pragmatics. 2013. Vol. 10. Núm. 1. Pag. 131-160 10.1515/ip-2013-0005
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    EPISTEMIC VIGILANCE, CAUTIOUS OPTIMISM AND SOPHISTICATED UNDERSTANDING. En: Research in Language. 2012. Vol. 10. Núm. 4. Pag. 365-386 10.2478/v10015-011-0040-y
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TOWARDS AN ALTERNATIVE RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. En: International Review of Pragmatics. 2009. Vol. 1. Núm. 1. Pag. 182-206
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    MIGHT INTERJECTIONS ENCODE CONCEPTS? MORE QUESTIONS THAN ANSWERS. En: Lodz Papers In Pragmatics. 2009. Vol. 5. Núm. 2. Pag. 241-270
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    REVIEW OF PRAGMATICS AND NON-VERBAL COMMUNICATION, BY TIM WHARTON. En: Lodz Papers In Pragmatics. 2009. Vol. 5. Núm. 2. Pag. 293-305
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ON THE PHATIC INTERPRETATION OF UTTERANCES: A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. En: Revista Alicantina de Estudios Ingleses. 2005. Vol. 18. Núm. . Pag. 227-246
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    RELEVANCE THEORY AND HISTORICAL LINGUISTICS: TOWARDS A PRAGMATIC APPROACH TO THE MORPHOLOGICAL CHANGES IN THE PRETERITE FROM OLD ENGLISH TO MIDDLE ENG. En: Revista Canaria de Estudios Ingleses. 2005. Vol. 51. Núm. . Pag. 181-204
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ALGUNOS PROBLEMAS DEL ANÁLISIS DE LOS ENUNCIADOS FÁTICOS DESDE LA TEORÍA DE LA RELEVANCIA. En: Interlingüística. 2004. Vol. . Núm. 15. Pag. 1057-1063
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PERSPECTIVAS PRAGMÁTICAS SOBRE LOS SALUDOS. En: Interlingüística. 2003. Vol. . Núm. 14. Pag. 815-828
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    LO QUE LA PRAGMÁTICA PUEDE APORTAR AL ESTUDIO HISTÓRICO DEL LENGUAJE. En: Res Diachronicae. 2002. Vol. . Núm. 1. Pag. 471-482
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    UNA APROXIMACIÓN AL FALLO PRAGMALINGÜÍSTICO Y A LOS LAPSUS LINGÜÍSTICOS DESDE LA TEORÍA DE LA RELEVANCIA. En: Interlingüística. 2001. Vol. 11. Núm. . Pag. 266-270
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    SOBRE LAS FUNCIONES COMUNICATIVAS DE LA COMUNICACIÓN FÁTICA. En: Interlingüística. 2001. Vol. 12. Núm. . Pag. 283-288
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    THE RELEVANCE OF WHAT SEEMS IRRELEVANT: REMARKS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PHATIC UTTERANCES AND SOCIOPRAGMATIC FAILURE. En: Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada. 2001. Vol. . Núm. 2. Pag. 199-212
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ESTUDIO DE LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA EN LOS MYSTERY PLAYS. En: Interlingüística. 1998. Vol. 9. Núm. . Pag. 241-245

Aportaciones a Congresos:

  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Attacking epistemic personhood on Twitter: An English corpus-based exploration. Comunicación en congreso. 40º Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). - Mérida, España. 2023
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Spurious digital discourse pathologisation: A Twitter-based exploration. Comunicación en congreso. 4th International Conference Approaches to Digital Discourse Analysis. Klagenfurt. 2023
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    El humor en el carnaval de Cádiz: una aproximación pragmática al (sub)género carnavalesco de las chirigotas. Conferencias impartidas en Congreso. II Simposio Internacional sobre el Humor Verbal: El Humor Interactivo. - FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2023
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Comparing attacks to epistemic personhood in Spanish and English on Twitter. Comunicación en congreso. 14th International Symposium on Politeness. FUNCHAL. 2023
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    (Re)Claiming epistemic personhood in Spanish on Twitter: A corpus-based examination of responses to attacks to epistemic personhood. Comunicación en congreso. 18th International Pragmatics Conference. BRUXELLES. UNIVERSITÉ LIBRE DE BRUXELLES. 2023
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    How could jokes be dealt with in the ESL class? A pedagogical proposal centred on comprehension. Comunicación en congreso. International Society for Humor Studies Conference. BERTINORO. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching the diminutive in the L2 Spanish class: A relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. 50º Simposio - IV Congreso de la Sociedad Española de Lingüística. Madrid. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the role of repetition as an indicator of ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. 9th Biennial International Conference on the Linguistics of Contemporary English. Ljubljana. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Challenging epistemic personhood: Dismissive incomprehension. Comunicación en congreso. 1st International Conference on Sources of Knowledge in Talk-in-Interaction. LUGANO. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the contribution of interjections to communication and their use, again: Non-propositional effects, morality and communicative injustices. Conferencias impartidas en Congreso. Doing ethics: Interdisciplinary perspectives on communicative practices and verbal devices. Bayreuth. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the interpretation of utterances with expressive expletives: A relevance-theoretic analysis. Comunicación en congreso. X Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the role of determiners as markers of ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. XXXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada. . LAS PALMAS DE GRAN CANARIA. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Ataques a la personalidad epistémica en redes sociales: Un análisis de un corpus de incomprensión despreciativa. Comunicación en congreso. 4º Congreso Internacional de la Red de Estudios sobre Comunicación Digital. Universidad de Alicante. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Gestuality and ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. 1st International Relevance Theory Research Network Conference. Dublin City University. 2022
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On dismissive incomprehension: impoliteness, face and a research agenda. Comunicación en congreso. 13th International Conference on (Im)Politeness. BASILEA (SUIZA). 2021
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Humour in small bars and cafés in Seville: Age-motivated variation in evening service encounters. Comunicación en congreso. 17th International Pragmatics Conference. Winterthur, Suiza. 2021
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Ad hoc concepts and non-propositional meaning. Comunicación en congreso. Societas Linguistica Europaea 54th Annual Meeting. Open Science Framework Platform. 2021
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    "Is ad hoc-concept construction linguistically triggered?". Comunicación en congreso. IX Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. , , , , , , , , , , - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2020
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Age variation in humour during service encounters in small bars and cafes in Seville. Ponencia en Congreso. Congreso Internacional sobre Humor Verbal. Alicante, ALICANTE, Universidad de Alicante. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Towards a relevance-theoretic procedural account of diminutive morphemes. Comunicación en congreso. 33rd International Conference of the Croatian Association for Applied Linguistics ¿Meaning in language ¿ from individual to collective¿. Rijeka. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the consequences of misunderstanding: An approach from pragmatics, conversation analysis and social epistemology. Conferencias impartidas en Congreso. 4. Jahrestagung Network for Hermeneutics and Interpretation Theory: Missvertstehen. Zu einer Ursene der Hermeneutik. Zürich. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Towards a relevance-theoretic procedural account of pejorative morphology. Comunicación en congreso. 52nd Societas Linguistica Europaea Annual Meeting. LEIPZIG. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ¿Towards a relevance-theoretic procedural approach to diminutive and augmentative morphemes¿. Comunicación en congreso. 3rd Budapest International Conference in Linguistics. Budapest. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    "A relevance-theoretic approach to qualifying insults, offensive epithets and racial/ethnic slurs". Comunicación en congreso. 12th International Conference on (Im)Politeness. . CAMBRIDGE. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the consequences of misunderstanding: An approach from pragmatics, conversation analysis and social epistemology. Sesión no plenaria en Congreso. 4. Jahrestagung Network for Hermeneutics and Interpretation Theory: Missvertstehen. Zu einer Ursene der Hermeneutik. - Zurich, Suiza.. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Is free enrichment always that free? Revisiting ad hoc concept construction. Sesión no plenaria en Congreso. Relevance by the Sea. Brighton. 2019
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the relevance-theoretic distinction between lower- and higher-level explicatures. Comunicación en congreso. 8th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. Nicosia. 2018
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the evidential function of some participial adjectives: A procedural analysis. Comunicación en congreso. 2nd International Conference on Argumentation and Language. Lugano. 2018
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Slurs, expressive APs and expletive NPs: A relevance-theoretic account of their similarities and differences. Comunicación en congreso. 11th International Conference on Im/Politeness. Valencia. 2018
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Communicative injustices: Conceptualising some negative perlocutionary effects of communicative behaviour. Comunicación en congreso. VIII Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. Universidad de Sevilla. 2018
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the procedural semantics of lexical items used as expressives and intensifiers. Comunicación en congreso. 51st Societas Linguistica Europaea Annual Meeting. TALLIN, ESTONIA. 2018
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On an unexpected consequence of miscommunication: Pragmatic competence injustice. Comunicación en congreso. 2nd International Conference on Communication and Cognition. Fribourg - Switzerland. 2017
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    The construction and/or reinforcement of a local identity through humour: The case of Cádiz Carnival. Comunicación en congreso. 15th International Pragmatics Conference. Belfast. 2017
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Revisiting the procedural account of expressive APs and expletive NPs. Comunicación en congreso. "Beyond Meaning" International Conference. ATENAS. 2017
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Current research trends in pragmatics. Conferencias impartidas en Congreso. PhD Seminar "Current Research Trends in English Linguistics". - FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2017
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Vigilance and (mis)understanding in mediated communication: Directions for research. Comunicación en congreso. VII Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On hearer-related causes of misunderstanding: Additional factors hampering understanding. Comunicación en congreso. 7th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. SPLIT, CORACIA. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Injusticias comunicativas. Un enfoque desde la pragmática y a epistemología social. Conferencias impartidas en Congreso. Ciclo de conferencias ¿Mente, conciencia y subjetividad¿. . FACULTAD DE FILOSOFÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Awareness of pragmatic factors motivating responses to complaints at the hotel front desk by Spanish B1 learners of English for the Tourism Industry. Comunicación en congreso. 13th International Conference of the Association of Language Awareness. AUSTRIA, VIENA. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Relevance theory and vigilance mechanisms: Evidence for hermeneutical vigilance and avenues for research. Comunicación en congreso. 34º Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada . ALICANTE. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Conceptualising the unexpected perlocutionary effects of misuse or lack of vocabulary. Comunicación en congreso. International Linguistics Conference Between (Stable) Meanings and (Unstable) Interpretations. Cracovia. 2016
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Misunderstanding and accidental relevance in intercultural communication: An account of the origin and ontology of negative stereotyping. Comunicación en congreso. International Communication Association Conference. LODZ. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the role of epistemic vigilance in comprehension. Conferencias impartidas en Congreso. Seminar Lectures in Linguistics. FRIBOURG. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Understanding verbal humour: The role of vigilance in its comprehension. Conferencias impartidas en Congreso. I Workshop on Advanced Studies on Humour and Gender. ALICANTE. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Overcoming accidental impoliteness: Internal vigilance, cautious optimism and epistemic friction. Comunicación en congreso. 9th International Im/Politeness Conference. ATENAS. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Dealing with guests¿ complaints at the hotel front desk: A pragmatic analysis of performance by Spanish learners of English for the tourism industry. Comunicación en congreso. 14th International Pragmatics Conference. AMBERES. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Some challenges for future research in relevance-theoretic pragmatics: Procedural meaning and beyond. Comunicación en congreso. Relevance Roundtable Meeting 4. CRACOVIA. 2015
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Unmotivated impoliteness and hermeneutical injustice. Comunicación en congreso. 8th International Conference on Politeness. UNIVERSITY OF HUDDERSFIELD. 2014
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Attitudinal adjectives: A relevance-theoretic approach. Comunicación en congreso. 6th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. La Valetta. 2014
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Participial adjectives and epistemic vigilance. Comunicación en congreso. 7th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. VARSOVIA. 2014
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Hermeneutical vigilance. Comunicación en congreso. 2nd International Conference of the American Association of Pragmatics. University of California in Los Angeles. 2014
  • Martínez-lópez, Nuria, Padilla-Cruz, Manuel:
    Giving information at the tourist information office: a pragmatic analysis of rapport management by Spanish learners of English in Tourism. Comunicación en congreso. 1st International Conference on Service Encounters and Cross-cultural Communication. Universidad Pablo de Olavide. 2013
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Epistemic vigilance and jokes. Comunicación en congreso. 19e Congrès International des Linguistes. GENÈVE, SWITZERLAND. 2013
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    An integrative proposal to teach direct and indirect complaints in the ESL class. Comunicación en congreso. Pragmatics on the Go. PADOVA (PADUA); ITALIA. 2013
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Puns, relevance and epistemic vigilance. Comunicación en congreso. 3rd International Conference "Meaning, Context and Cognition". LODZ, POLAND. 2013
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Epistemic vigilance and (im)politeness. Comunicación en congreso. Teaching and Learning (Im)Politeness. . 2013
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Why may secondary interjections have different meanings? A Relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. 6th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2012
  • Spirkoska, Julija, Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching offers in the EFL class: what interlanguage pragmatics can tell us. Comunicación en congreso. 4th International Conference on Teaching English as a Foreign Language . . 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching ESL students to be epistemically vigilant language users. Conferencias impartidas en Congreso. Institute of English Studies. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Raising ESL learners¿ metapragmatic awareness of phatic communion: a methodological proposal. Comunicación en congreso. 11th International Conference of the Association for Language Awareness. CONCORDIA UNIVERSITY, MONTREAL, CANADÁ. 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Epistemic vigilance and sophisticated understanding in verbal communication. Comunicación en congreso. Meaning, Context and Cognition 2012 Conference. LODZ, POLONIA. 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Epistemic vigilance in intercultural communication. Comunicación en congreso. 5th Intercultural Pragmatics Conference . Charlotte, CAROLINA DEL NORTE, EEUU. 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the origin of secondary interjections: A relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. V Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social . . 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Applying Relevance-theoretic Pragmatics to Second Language Teaching". Conferencias impartidas en Congreso. Linguistic Circle Seminar Series. MSIDA, MALTA. 2012
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Context in Phatic Communication: Some Cognitive Considerations. Comunicación en congreso. Meaning, Context and Cognition 2011 Conference. UNIVERSIDAD DE LODZ, POLONIA. 2011
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching L2 Students to Be Cautious and Optimistic Hearers. Conferencias impartidas en Congreso. 12th International Pragmatics Conference. MANCHESTER GRAN BRETAÑA. 2011
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Pragmatic Failure, Epistemic Injustice and Epistemic Vigilance. Conferencias impartidas en Congreso. Relevance Round Table 3. Varsovia. 2011
  • Martínez-lópez, Nuria, Padilla-Cruz, Manuel:
    Rapport Management at the Opening Phase of Interaction by Spanish Learners of English as an L2 in the Tourist Information Office: a Pragmatic Analysis. Comunicación en congreso. XXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 2011
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    The Pragmatics of Phatic Discourse. Conferencias impartidas en Congreso. 1st Seminar on Pragmatics "Meaning in Interaction". FACULTAD DE FILOLOGÍA UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2011
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Interjections, underdeterminacy and enrichment. Comunicación en congreso. 5th Lodz Symposium New Developments in Linguistic Pragmatics. LODZ, POLONIA. 2010
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Cautious Optimism in Second Language Learning: Some Implications of Relevance Theory for Developing L2 Students¿ Communicative Competence. Comunicación en congreso. 5th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA (POLONIA). 2010
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Interjections and Explicatures. Comunicación en congreso. 4th Brno Conference on Linguistic Studies in English. BRNO, REPÚBLICA CHECA. 2010
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Revisiting the Non-Conceptuality of Interjections. Comunicación en congreso. XXVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD DE VIGO. 2010
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the Procedural Meaning of Interjections. Comunicación en congreso. International Conference on Procedural Meaning: Problems and Perspectives. MADRID. UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA (UNED). 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching to overcome pragmatic failure and conversational misunderstandings in intercultural Communication. Comunicación en congreso. I-mean@UWE. International Conference on Meaning and Interaction. BRISTOL , REINO UNIDO. 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the Relevance of Attitude Combination. Conferencias impartidas en Congreso. Relevance Round Table Meeting II. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching Interjections in the ESL/EFL Class: A Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. 6º Congreso Internacional de Metodología de la Lengua Inglesa. FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS DE LA UNIVERSIDAD DE VALLADOLID. 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    What Can Interjections Communicate? A Complementary Relevance-theoretic Proposal. Comunicación en congreso. XXVII Congreso Internacional de AESLA. FACULTAD DE LETRAS UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA. 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Complaints in Middle English Mystery Plays Devoted to the Nativity: a Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. XXXIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglonorteamericanos (AEDEAN). . 2009
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    DEVELOPING STUDENTS' METAPRAGMATIC AWARENESS OF THE COMMUNICATIVE EFFECTS OF INDIRECT COMPLAINTS: INTRODUCING RELEVANCE THEORY IN THE ESL CLASS. Comunicación en congreso. XXXII CONGRESO INTERNACIONAL DE AEDEAN (32) (32.2008.PALMA DE MALLORCA). PALMA DE MALLORCA. 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Mind-reading and a Communicative Function of Phatic Utterances: a Relevance-Theoretic Approach. Comunicación en congreso. II International Conference Modern Developments in Linguistics and Language Teaching. PENZA, RUSIA. 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    COMPLAINTS AS RAPPORT BUILDERS: A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Comunicación en congreso. XXVI CONGRESO INTERNACIONAL DE AESLA (26) (26.2008.ALMERÍA). . 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. Comunicación en congreso. 4TH LÓDZ SYMPOSIUM NEW DEVELOPMENTS IN LINGUISTIC PRAGMATICS. LODZ, POLONIA. 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. 4TH INTERPRETING FOR RELEVANCE: DISCOURSE AND TRANSLATION CONFERENCE (4) (4.2008.KAZIMIERZ DOLNY). KAZIMIERZ DOLNY. 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Some Cognitive Strategies to Overcome Pragmatic Failure when Interpreting Phatic Utterances. Comunicación en congreso. III Symposium on Intercultural, Cognitive and Social Pragmatics (EPICS III). FACULTAD DE HUMANIDADES, UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2008
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Phatic Utterances as Face-Threatening/Saving Acts or Politeness Strategies: A Pragmatic Reflection for Their Teaching in the L2 Class. Comunicación en congreso. XXV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). FACULTAD DE LETRAS DE LA UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2007
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    SOCIAL EFFECTS: A RELEVANCE THEORY PERSPECTIVE. Comunicación en congreso. CONGRESO AEDEAN (31) (31.2007.LA CORUÑA, ESPAÑA). LA CORUÑA, ESPAÑA. 2007
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Should Teachers Focus on Phatic Utterances? A Pragmatic Reflection. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA, MADRID. 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Phatic Utterances and Metarepresentation: Towards a Pragmatic Explanation of the Generation of Solidarity between Interlocutors. Comunicación en congreso. 3rd Lodz Symposium New Developments in Linguistic Pragmatics. LODZ, POLONIA. 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Politeness: Always Implicated?. Comunicación en congreso. 4th International Gender and Language Association Conference. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Should Teachers Focus on Phatic Utterances? A Pragmatic Reflection. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA. 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    CAN IRONY BE PHATIC? A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Comunicación en congreso. 30TH INTERNATIONAL AEDEAN CONFERENCE (30) (30.2006.UNIVERSIDAD DE HUELVA). . 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the (Im)politeness of Phatic Utterances in the UK and USA. Comunicación en congreso. III Congreso Internacional sobre Lengua y Sociedad. UNIVERSIDAD JAUME I, CASTELLÓN. 2006
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Topic Selection for Phatic Utterances: A Relevance-Theoretic Approach. Comunicación en congreso. XXIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD DE LAS ISLAS BALEARES, PALMA DE MALLORCA. 2005
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    INTERPRETING PHATIC STATEMENTS: A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. XXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). DEPARTAMENTO DE FILOLOGÍA INGLESA. FACULTAD DE HUMANIDADES. UNIVERSIDAD DE JAÉN. 2005
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO THE PRODUCTION AND INTERPRETATION OF PHATIC COMPLIMENTS. Comunicación en congreso. CONFERENCE OF THE SOCIETAS LINGUISTICA EUROPAEA (38) (38.2005.UNIVERSIDAD DE VALENCIA). UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2005
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Teaching to Be Phatic: a Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. IV Jornadas de Metodología de la Lengua Inglesa. UNIVERSIDAD DE VALLADOLID. 2005
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Hacia una nueva definición de la cortesía. Comunicación en congreso. II Congreso Internacional sobre Lengua y Sociedad. CASTELLÓN, UNIVERSIDAD JAUME I. 2004
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PHATIC UTTERANCES AND CULTURAL KNOWLEDGE: SOME REMARKS FOR A NEW RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO PHATIC COMMUNICATION. Comunicación en congreso. CONGRESO INTERNACIONAL DE AEDEAN = INTERNATIONAL AEDEAN CONFERENCE (27.2004.SALAMANCA, ESPAÑA). SALAMANCA, ESPAÑA. 2004
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TOWARDS NEW POLITENESS SYSTEMS. Comunicación en congreso. XXVIII CONGRESO INTERNACIONAL DE A.E.D.E.A.N. (28) (28.2004.VALENCIA). . 2004
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Algunos inconvenientes del tratamiento actual de los enunciados fáticos desde la Teoría de la Relevancia. Comunicación en congreso. XIX Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2004
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    TRANSMITTING SOCIAL INFORMATION BY MEANS OF PHATIC UTTERANCES: SOME IMPLICATIONS FROM A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. INTERNATIONAL CONFERENCE ON DISCOURSE AND INTERCULTURAL RELATIONS (1) (1.2004.UNIVERSIDAD DE MURCIA). UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2004
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Perspectivas pragmáticas sobre los saludos. Comunicación en congreso. XVIII Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. UNIVERSIDAD DE LEÓN. 2003
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    On the Relevance of Phatic Utterances. Comunicación en congreso. XXVII Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 2003
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ON THE SOCIAL FUNCTION OF PHATIC COMMUNICATION: SOME CONSIDERATIONS FOR A RELEVANCE THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE PRAGMÁTICA INTERCULTURAL, COGNITIVA Y SOCIAL (1) (1.2002.UNIVERSIDAD DE SEVILLA). UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2002
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Sobre las funciones comunicativas de la comunión fática. Comunicación en congreso. XVI Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. - HUELVA, ESPAÑA. 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A Relevance Theoretic-Oriented Approach to the Introduction of Scandinavian Pronouns in English. Comunicación en congreso. XI Seminario Susanne Hübner. FACULTAD DE LETRAS. UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA.. 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    BE ECHOIC!. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA (6) (6.2001.UNIVERSIDAD DE SEVILLA). UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    THE REPETITION OF INITIAL PHATIC UTTERANCES: IMPLICATIONS FOR L2 LEARNERS FROM A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE LLENGÜES PER A FINALITATS ESPECÍFIQUES (5.2001.CANET DE MAR). CANET DE MAR. 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Compliments and Relevance Theory. Comunicación en congreso. XXV Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.) . . 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Lo que la pragmática puede aportar al estudio histórico del lenguaje. Conferencias impartidas en Congreso. I Congreso Nacional de la Asociación de Jóvenes Investigadores de Historia de la Lengua Española (AJIHLE). FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS. UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA. 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    POLITENESS STRATEGIES IN THE BARBERS PLAYE AND THE SECOND SHEPHERDS PAGEANT: A COMPARISON OF TWO MIDDLE ENGLISH POLITENESS SYSTEMS. Comunicación en congreso. JORNADAS DE FILOLOGÍA INGLESA (4.2001.CÓRDOBA). . 2001
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Algunas implicaciones metodológicas de la Teoría de la Relevancia para desarrollar la competencia sociopragmática de los estudiantes de segundas lengu. Comunicación en congreso. I Curso/Congreso Internacional de Metodología y Didáctica del Alemán y del Inglés como Lenguas Extranjeras. UNIVERSITAT DE VALENCIA. 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    PARADIGM LEVELLING: A RELEVANCE THEORY APPROACH. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA (ELIA) (5) (5.2000.SEVILLA, ESPAÑA). Santander (ESPAÑA). 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    RELEVANCE THEORY AND THE MORPHOLOGIC EVOLUTION OF THE PRESENT TENSE FROM OLD ENGLISH TO EARLY MODERN ENGLISH. Comunicación en congreso. CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE ESTUDIOS ANGLONORTEAMERICANOS (24.2000.CIUDAD REAL). CIUDAD REAL. 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A Relevance Theoretic-Oriented Approach to the Changes in the Morphology of the Present Tense in the Evolution from Old English to Early Modern Englis. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). FACULTAD DE LETRAS UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA. 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    POLITENESS STRATEGIES IN ADDRESSES TO THE AUDIENCE OF MIDDLE ENGLISH MYSTERY PLAYS OF THE CHESTER CYCLE. Comunicación en congreso. CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ENGLISH (5) (5.2000.UNIVERSIDAD DE HELSINKI). UNIVERSIDAD DE HELSINKI. 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Processing for Relevance: Learners¿ Communication and the Principle of Relevance. Conferencias impartidas en Congreso. ¿Aspectos de la Comunicación Oral en Inglés como L2 (Producción e Interpretación)¿. Seminarios de Septiembre 2000. FACULTAD DE FILOLOGÍA - UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2000
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    REFLEXIONES SOBRE EL FALLO PRAGMÁTICO: LA RELEVANCIA DE LOS ENUNCIADOS FÁTICOS. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA IV. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 1999
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Análisis de las estrategias de cortesía lingüística en los parlamentos dirigidos a la audiencia en un Mystery Play de inglés medio: The Cappers Playe. Comunicación en congreso. XVII Congreso Nacional de AESLA (Asociación Española de Lingüística Aplicada). UNIVERSIDAD DE ALCALÁ, ALCALÁ DE HENARES. 1999
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Algunas claves para evitar el fallo sociopragmático en los estudiantes de inglés como L2. Comunicación en congreso. I Jornadas sobre la Enseñanza del Inglés: Nuevas Perspectivas en Investigación y Didáctica. CÁDIZ, UNIVERSIDAD DE CÁDIZ. 1999
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    ANÁLISIS DE LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA DE THE SECOND SHEPHERDS' PAGEANT EN EL NIVEL EXTRADIEGÉTICO: UN SISTEMA DE CORTESÍA DE SOLIDARIDAD. Comunicación en congreso. AEDEAN INTERNATIONAL CONFERENCE (23.1999.LEÓN). LEÓN. 1999
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Una aproximación cognitiva a los fallos pragmalingüístico y sociopragmático en los estudiantes de inglés como L2. Conferencias impartidas en Congreso. Seminarios de Septiembre 1999. FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 1999
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    Estudio de las Formas de Cortesía Lingüística en los Mystery Plays. Comunicación en congreso. XIII Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 1998
  • Padilla-Cruz, Manuel:
    A RELEVANCE THEORY-ORIENTED VIEW OF PRAGMATIC FAILURE. Comunicación en congreso. SEMINARIO SUSANNE HÜBNER (10) (10.1998.UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA). UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA. 1998

Tesis dirigidas y co-dirigidas:

  • Franco, Lynda W.:
    Content and Language Learning in Primary Schools: Instructional Strategies and Students¿ Progress in Aural/Oral Proficiency. Tesis Doctoral. 2017